søndag den 4. marts 2012

Annisette. Min samling af signerede fotos fra rockens fødsel, del 32


Annisettes signatur er købt fra den afdøde autografsamler Jørgen Bech Jacobsens samling.  


Annisette Koppel f. Hansen, 29. august 1948. Debuterede allerede i 1955 med børnepladen ”Mormors sang” og ”Uglen og Anden" sammen med søsteren Rudi Hansen. Startede i 1953 med børneroller i filmene ”Far til fire” og ”Fløjtespilleren” og 1954 ”Far til fire i sneen”.
Annisette Hansen blev uddannet som vinduesdekoratør og udgav en række italienske kærlighedssange efter et ophold i Bologna i starten af 60erne. I 1965-68 var hun forsanger i gruppen Dandy Swingers, der huskes for deres version af Ike og Tina Turners "River Deep, Mountain High".


Jørgen de Mylius og Annisette.

I 1968 trådte Annisette ind i The Savage Rose, som var dannet året før af brødrene Thomas og Anders Koppel, sammen med Alex Riel, Jens Rugsted og Flemming Ostermann og hvor Ilse Marie Koppel også medvirkede. De fik stor succes med plader som "In The Plain", 1968. I 1969 spillede The Savage Rose ved Newport Jazz Festival i Rhode Island, USA, hvilket indledte en lovende international karriere, men efter at deres pladeselskab ville have dem til at spille for de amerikanske tropper i Vietnam, afbrød de deres samarbejde med den kommercielle musikbranche.


The Savage Rose skilte sig markant ud fra andre danske rockbands med deres blanding af jazz, klassisk, rock og Annisettes følsomme og kraftfulde soul-stemme med hendes hæse, vibrato. L. Bang sammenlignede hende i musikmagasinet Rolling Stone med Aretha Franklin, Grace Slick og Julie Driscoll og tilføjede: “Og det utrolige er, at hun har haft alle disse markante forbilleder og alligevel evnet at opnå en absolut originalitet.” Hun provokerede borgerskabet med sine bare tæer og sin store, touperede løvemanke og blev et af ungdomsoprørets symboler på kvindelig styrke og frigjorthed. I 1971 hittede pladen ”Your Daily Gift". The Savage Rose havde samtidig komponeret musikken til en af verdens mest nyskabende balletter "Dødens Triumf" der blev vist på TV i 1971 og blev opført på Det Kgl. Teater i 1972. Gruppen eksperimenterede i nogle år med Soul, jazz og gospel hvorefter den reduceredes til kun at bestå af Annisette og Thomas Koppel (27-04-1944 - 25-02-2006), der også dannede par privat. Savage Rose spillede til demonstrationer og støttefester på venstrefløjen, og i begyndelsen af 80erne optrådte de også i palæstinensiske flygtningelejre og på partisanbaser i Libanon.


Thomas Koppel og Annisette.


Det var en meget levende tid, der dog økonomisk betød at parret i perioder måtte leve af bistandshjælp i deres kolonihavehus i Sydhavnen. I 1988 fik The Savage Rose et salgsmæssigt comeback med pladen ”Sangen for Livet”, hvor datteren Billie også var med. I 1989 fik de et hit med "Stjerneskud”/”Lysene tændes i Parken" skrevet til DBU's 100-års jubilæum. Det kunstneriske og kommercielle comeback fortsatte op gennem 90erne med plader som ”Black Angel”, 1995. Parret slog sig i en periode ned i Los Angeles og siden Puerto Rico. Thomas Koppel og Annisette blev gift den 11. juni 1999 og de fortsatte med deres politiske aktiviteter, bl.a. i forbindelse med Stop-Bush demonstrationen, 2005 og demonstrationer for bevarelsen af Ungdomshuset Jagtvej 69, 2006. Thomas Koppel døde af et hjerteanfald i parrets lejlighed i Porto Rico, 2006 mens han spillede klaver. Annisette synger stadig med The Savage Rose i dag og har fortsat sit politiske arbejde, bl.a. ved demonstrationen imod tvangshjemsendelsen af de afviste irakiske asylansøgere fra Brorsons kirke, 2009. Annisette og Thomas Koppel har børnene Billie, født 1972 og Naja Rosa, født 1980. Annisette har bl.a. modtaget Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorers hæderspris, 1996, Savage Rose fik en dansk Grammy for ”Black Angel” samme år og hun blev kåret som bedste kvindelige sanger ved Grammy-uddelingen i 1999.



Annisette og Dandy Swingers med "River deep montain high", 1968.



Annisette og den oprindelige udgave af The Savage Rose med "Evenings child", 1969. Tidstypisk!



Annisette og The Savage Rose med kæmpehittet "Stjerneskud"/"Lysene tændes i parken", 1989.











Annisette håber på ny kærlighed











  • Som ung sagde Annisette bevidst nej-tak til gennembrud i bl.a. USA. Dét betød musikalsk kompromis. Nu er hun klar til det hele. Foto: Malte Kristiansen (Foto: Malte Kristiansen)
     




    Seks år efter Thomas Koppels død er Annisette klar med nyt album og ny tro på kærlighed



    Der sker store ting i Annisettes liv. Det nye Savage Rose-album udkommer til efteråret. Sangerinden er i fuld gang med sin selvbiografi. Og seks år efter manden Thomas Koppels død er den snart 64-årige legende klar til ny kærlighed.
    - Jeg udelukker bestemt ingenting. Jeg elsker livet og musikken. Og ny kærlighed? ... Ja, dét man kan jo kun håbe på.
    BT fanger Annisette Koppel ude i kolonihaven i Sydhavnen. Solen skinner. Og med en ny single ’Freedom to Love’ på gaden i dag og et album på vej 10. september, kunne humøret umuligt være højere.
    - Der sker så meget. Og jeg har slet ikke tid nok, siger Annisette, der dog ikke er i tvivl om, hvad der bringer allerstørst glæde.
    For fem måneder siden blev Annisette nemlig mormor for anden gang (nummer ét hedder Romeo og er otte).
    Og der er intet bedre end at holde lille Charlie (opkaldt efter Chaplin) i armene.
    - Jeg er så heldig, bobler Annisette, der dog også oplever andre følelser, når hun står med det lille drengebarn i favnen.
    Således går tankerne til de nogle gange kolde tider, vi lever i. Og ligesom da Annesette komponerede sammen med Thomas Koppel, er følelserne nu blevet til nye stærke sange om fred og menneskelighed.
    - Det kan da godt være, at nogle opfatter den slags som naivt. Men det kan jeg ærligt talt slet ikke forholde mig til.
    - Musikken er stadig en fantastisk måde at udtrykke mine egne følelser på og således række ud og nå andres, siger Annisette.
    - Vi snakker meget. Men ofte bliver det ved snakken. Og jeg tror stadig på, at musikken kan ændre ved ting. Og hvis nogen synes, at dét er tossegodt og naivt, så er det bare ærgerligt, siger Annisette.
    I privaten er sangerinden stadig omgivet af flere af Thomas’ ting.
    Hun spiller og komponerer på guitaren, han forærede hende. Og andre af de nye sange er blevet til på det klaver, som Thomas sjældent forlod.
    - Jeg savner selvfølgelig Thomas og de toner og melodier, der konstant omgav mig, når han spillede. De fik mig altid til at opfinde mine egne ord og sange. Men i dag har jeg sammen med det nye band fundet noget helt andet - og nyt.
    Således vil The Savage Rose (minus Thomas) spille en masse af de gamle sange, når de igen drager på turné til efteråret. Men Annisette lægger vægt på én ting:
    - Det her er ikke noget museum. De gamle sange er dejlige. Men det er vigtigt altid at gøre plads til hver en impuls fra de nye musikere. De er nemlig fantastiske.
    Bare ét år efter Thomas Koppels pludselige død, udsendte Annisette og The Savage Rose albummet ’Universal Daughter’. Men nu er der gået fem år siden sidst.
    Og denne lille pause har Annisette blandt andet brugt på at skrive sin selvbiografi - eller i hvert fald indledningen af den.
    - Der er mange, der har spurgt mig, om de må skrive min historie. Men jeg vil helst selv. Og det har bare været hylende skæg, siger Annisette, der dog indrømmer, at det også er tidskrævende.
    - Jeg er kun nået til barndommen. Så der kommer til at gå lang-lang tid, griner Annisette, der takket være skriverierne er kommet i tanke om utroligt mange ting, hun ellers havde glemt.
    - Jeg kan huske, da jeg fyldte 12. Min søster (Rudy, red.) havde fået sin første filmkontrakt. Og min mor sagde glad: Nu behøver du ikke at optræde mere. Dét får vi ikke tid til.
    - Hun troede måske, at det ville gøre mig glad, siger Annisette, der siden syvårsalderen havde optrådt i omrejsende tivolier.
    - Men det eneste, jeg kunne tænke, var bare: ’det kan da ikke være rigtigt’. Derfor ringerede jeg til min veninde Jette. Hun spillede klaver. Og i flere år optrådte vi blandt andet til de såkaldte milkshake-fester. Ét af stederne i København hed ligefrem Mælkepubben - dét var før man opfandt diskoteker.
    Savage Roses nye album udkommer 10. september.

    Fakta om Annisette

    Født: 29. august 1948
    Døbt: Annisette Hansen
    Med i Savage Rose: Som 15-årig
    Ny single ’Freedom to Love’ er på gaden i dag
    Nyt album: 10. september
    Turné: I DK, Norge og Grønland efter album-release

Ingen kommentarer:

Send en kommentar