onsdag den 21. november 2012

DØDSØBØLGER - anmeldelser og læserkommentarer





Pressen skrev:


Katinka Bruhn, Weekendavisen:
Rune T. Kidde er uden sidestykke, hvad angår et stærkt, potent og billeddannende sprog. (…) denne nærmest rablende, sproglige tour de force fortsætter ufortrødent gennem samtlige 313 sider.

Arne Mariager, nordvestnyt weekend; Fredericia Dagblad; Horsens Folkeblad og Vejle Amts Folkeblad:
Alt sammen fortalt i Rune T. Kiddes stort anlagte sprog. Ikke alene har forfatteren denne fandenivoldske fantasi, som han også afslørede for nogle år siden i romanen »Julius' afsind«. Han har også et sprog fra den øverste hylde. Stort, farverigt og fortællende. Lige så befriende i tidens sprogminimalisme som en t-bonesteak i et vegetarkøkken.

Niels Houkjær, Berlingske Tidende:
Det er en gyngende og farefuld sejlads af Melville’ske dimensioner at følge troldmanden Kidde…

Per Månson/lektørudtalelse:
Det er en rablende, men faktisk meget sammenhængende historie, der driver gæk med læseren, der dog er godt underholdt undervejs. (…) En spændende og fascinerende roman for læsere, der kan drages ind i Kiddes meget specielle surrealistiske univers.

Mikael Busch, Jyllands-Posten:
I de senere år har han især gjort sig bemærket som romanforfatter. Hans forrige roman ”Sandhedens djævlekløer” blev således rost til skyerne af boganmelderne. Det er nu ikke, fordi Kidde er lettilgængelig som romanforfatter. Man kan ikke just beskylde ham for at lefle for læserne. Heller ikke i ”Dødssøbølger” viser han sig fra sin service-mindede feelgood-side – i det omfang han overhovedet måtte være i besiddelse af en sådan. Det er take it or leave it. … ”Dødssøbølger” er en meget speciel og egensindig roman skrevet af en egensindig forfatter. Den er fandenivoldsk. Den er syret.



Læserne skrev:

Charlotte Blay:
En stor og grum fortælling.


Jørgen Holm:
Jeg må sige at det er noget af det vildeste, jeg har oplevet på det litterære plan og har et par gange måttet lægge bogen fra mig og vente lidt før jeg kunne samle den op igen. (…) Ofte har jeg følt mig helt ude på dybt vand i et lille og klaustrofobisk univers, som jeg ikke kunne se nogen udvej fra og hvis stemningsmæssige pendant jeg kun har oplevet gennem David Lynchs værker. (…) Tak for den bog, Rune. Den er vigtig og jeg tager den med mig i meget lang tid.

Ida Holst:
Min mor (Cand. Psych. Birgitte Brun, chefpsykolog på Sankt Hans igennem 35 år) er vild med din bog. Hun siger, at dit sprog er fantastisk og at bogen simpelthen er imponerende. Min mor sagde, at de sindslidende mest er i kontakt med det ubevidste og at du er i stand til at skabe en kontakt mellem de sindslidende og det normale.

Karsten Pharao:
… en fantastisk rejse i underbevidstheden og på de syv have.


Ulla Juel Friis:
Er dybt inde i denne fortælling, og den er - må jeg sande, en helt fantastisk historie, er vind og ør i min grundvold - rystende inddraget i en anden verden! Du er gal og genial Rune T. Kidde!!!

Anja Maj-maj: 
... tak for altid at skrive sandhed på en skøn måde :)

Bente, Kbh.:
Jeg bliver revet med. Storladent og grumt, til tider sart poetisk - og heldigvis også spredt - Runehumoristiske drejninger!

Louise S.K.:
… en både opstemmende og forstemmende oplevelse. Forstemmende fordi vi er ved at smadre noget så smukt som vores magiske runde klode, i en grad så ikke engang de gale længere kan lukke øjnene og drømme sig væk. Opstemmende på grund af selve historien, der godt nok imponerede mig med sine tungen-i-munden krævende sving og svung af den røde tråd, der på magisk vis undgår at føles den mindste smule knudret ved vejs ende.

Jette Bogø Olsen:
En ond roman, må den »leve«.

Thomas K. Hjorthaab:
Den er fandenivoldsk.. Den er syret.. Den er suveræn!

Nicky Bendix:
Hvor skriver du fængslende og skønt! Historien er så idérig og ekvilibristisk skrevet, og med masser af overskud og fortælleglæde. En stor fornøjelse.

Frank Brahe:
En dybt skizofrent og pessimistisk fortælling, man som læser, kommer til at holde af (…) DØDSSØBØLGER er absurd, grotesk og abstrakt – men så smukt formuleret, så elegant og legende skrevet, som kun Rune T. Kidde kan gøre det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar